تفاوت وردپرس با سایت اختصاصی| کدام یک بهتر است؟

 مقدمه

در دنیای امروزی که همه چیز سریعا به‌ سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود، کسب‌وکارها متوجه شده‌اند که باید حضور قدرتمندی در اینترنت داشته باشند. شرکت‌ها با طراحی یک سایت جذاب و استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای خوب، همچنین رعایت مسائلی مانند سئو می‌توانند به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند. اما با وجود گزینه‌های مختلفی مانند سایت وردپرسی و سایت کدنویسی شده، تصمیم‌گیری درست ممکن است سخت باشد. کسانی که با وردپرس طراحی سایت می‌کنند، وردپرس را بهتر از سایت اختصاصی می‌دانند؛ و کسانی که به برنامه نویسی اختصاصی سایت مشغول‌اند، می‌گویند سایت اختصاصی بهتر از وردپرس است. اما حقیقت ماجرا چیست؟ در این مقاله به بررسی مزایا، معایب و تفاوت وردپرس با سایت اختصاصی و انتخاب بهترین آن می‌پردازیم؛ پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت وردپرس با سایت اختصاصی

تفاوت وردپرس با سایت اختصاصی چیست؟

قبل از پرداختن به تفاوت‌های وردپرس و سایت اختصاصی، ابتدا باید یک تعریف از وردپرس و سایت اختصاصی با کدنویسی داشته باشیم:

وردپرس

وردپرس یک نرم‌ افزار متن باز یا منبع باز (open source) آنلاین است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن وب سایت، وبلاگ یا اپلیکیشن بسازند. wordpress محبوب‌ترین ابزار در دسته‌ی سیستم‌های مدیریت محتوا (cms) قرار می‌گیرد. برای مدیریت، درج مطالب یا حذف آن‌ها و موارد دیگر به یک سیستم مدیریت محتوا نیاز داریم. سازندگان وردپرس این سیستم را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

بیشتر طراحان سایت از افزونه صفحه‌ ساز المنتور برای طراحی صفحات و قالب وردپرس استفاده می‌کنند. بسیاری از کدها و امکانات لازم به صورت پیش‌ فرض در وردپرس قرار داده شده‌اند و همین امر سرعت ساخت سایت را بسیار بالا می‌برد. دیگر نیازی به کدنویسی مجدد برای کارهای تکراری نیست. سطح امنیتی وردپرس نیز روز به روز بهتر می‌شود. با به‌روزرسانی و استفاده از نسخه‌های جدید و البته رعایت نکات مهم در حفاظت از سایت، می‌توانید از بابت امنیت وبسایت وردپرسی خود آسوده‌ خاطر باشید.

سایت اختصاصی

منظور از سایت اختصاصی سایتی است که توسط یک برنامه‌ نویس یا یک شرکت، منحصرا برای یک سفارش‌ دهنده خاص کدنویسی شده باشد. شرکت‌ها از زبان‌های برنامه‌ نویسی مختلفی برای طراحی سایت استفاده می‌کنند، زبان‌هایی مانند php، asp.net، جاوا اسکریپت و … سایت‌های سفارشی یا اختصاصی برخلاف وردپرس از تم‌های از پیش ساخته‌ شده تا ابزارهای داخلی، از ابتدا کدنویسی می‌شوند تا به نیازهای مشتری رسیدگی کنند. طراحی و توسعه یک سایت اختصاصی را توسعه‌ دهندگان و طراحان حرفه‌ای وب برعهده می‌گیرند. آن‌ها همکاری نزدیکی با مشتریان خود دارند تا سایتی با عملکرد قابل قبول و بدون مشکل با ظاهری جذاب تولید کنند.

توسعه سایت اختصاصی همیشه با پیروی از یک رویکرد خاص خواهد بود. شروع آن با تحقیق، طراحی، کدنویسی، انجام تست‌ها و سپس راه‌اندازی سایت است. بنابراین فرایند ایجاد این سایت‌ها طولانی است و قبل از آماده شدن سایت، آزمایش‌های زیادی انجام و خطاها رفع می‌شوند. سایت اختصاصی گزینه‌ای عالی برای کسب‌ و کارها و سازمان‌هایی است که دنبال سایتی بی‌همتا و متفاوت هستند؛ که برند و فعالیت‌شان را منعکس کند. مانند فروشگاه‌های آنلاین، سیستم‌های رزرو، سایت‌های عضویت یا اشتراک ماهیانه.

مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس

در قسمت قبل، تفاوت وردپرس با سایت اختصاصی را تا حدودی متوجه شدید؛ سایت‌های وردپرسی در مقایسه با سایت‌های اختصاصی ویژگی‌های خاصی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای سایت ورپرس

  • قالب‌های زیاد و متنوعی برای سایت‌های وردپرسی، وجود دارد؛ که نیاز کاربر را تا حد زیادی رفع می‌کند.
  • برای طراحی سایت وردپرسی نیازی به دانش برنامه نویسی نیست!
  • وجود افزونه‌های Yoast SEO و Rank Math SEO به سئوی محتوا کمک می‌کند.
  • سازگاری با موتورهای جست‌ و جو
  • وردپرس دارای افزونه‌های متعدد (رایگان و پرمیوم) است.
  • دارای جامعه بزرگ کاربران است که می‌توانید از پشتیبانی طولانی‌ مدت آن‌ها برخوردار شوید.

معایب طراحی سایت با وردپرس

  • سرعت سایت‌های وردپرسی معمولا کمتر است، چون امکانات زیاد آن سایت را سنگین می‌کند.
  • ممکن است بین افزونه‌ها و قالب سایت تداخل ایجاد شود و سایت به مشکل بخورد!
  • وردپرس برای پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ، مناسب و بهینه نیست.
  • ممکن است وردپرس پاسخگوی همه‌ی نیازهای یک کارفرما نباشد.
  • گرچه دارای هزاران قالب و افزونه رایگان است، اما در نهایت باید گزینه‌های پرمیموم را تهیه کنید.
  • وردپرس هنوز در برابر هکرها آسیب‌ پذیر است!

مزایا و معایب طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی

مزایا و معایب طراحی سایت اختصاصی

در ادامه ویژگی‌های طراحی سایت با کدنویسی را بررسی می‌کنیم:

مزایای سایت اختصاصی

  • امکان شخصی سازی با توجه به نیاز کارفرما.
  • پاسخگوی همه‌ی نیازهای مشتری است.
  • دارای قالب‌های زیبا و منحصر به فرد.
  • سئو تکنیکال در سایت اختصاصی بهتر است کدهای آن کاملا بهینه هستند.
  • دارای سرعت مناسب است.
  • جوابگوی پروژه‌های بزرگ مقیاس است.

معایب سایت اختصاصی

  • هزینه‌ی بالایی دارد!
  • زمان بیشتری برای کدنویسی نیاز دارد.

مقایسه وردپرس با سایت اختصاصی

برای درک بهتر تفاوت وردپرس و سایت اختصاصی تصمیم گرفتیم این دو را از نظرهای مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم:

ساخت سایت

بسیاری از افراد فکر می‌کنند ساخت یک سایت مانند ساخت یک فضاپیماست! اما امروزه ابزارهایی مانند سایت‌ سازها این تفکر را تغییر داده‌اند. شما می‌توانید چندین سایت‌ ساز رایگان و پرمیموم را پیدا کنید. کاربران با استفاده از این ابزارها می‌توانند سایت مورد نظر خود را بسازند. یک گزینه دیگر این است که یک توسعه‌ دهنده استخدام کنید تا از همان ابتدا سایت شما را کدنویسی کند و طبق نیازهایتان آن را بسازد. در نهایت همه چیز به نیازهای شما و سطح تخصص فنی کاربر بستگی دارد.

در وردپرس چه یک متخصص برنامه‌ نویسی یا یک فرد مبتدی باشید، می‌توانید سایت بسازید و آن را مدیریت کنید. حتی بدون نیاز به دانشی از برنامه‌ نویسی پیشرفته، می‌توانید با استفاده از ابزار درگ‌اند دراپ (بکش و رها کن) ورپرس، به‌ راحتی سایت خود را بسازید و مدیریت کنید.

اما برای ایجاد یک سایت اختصاصی باید به دانش کدنویسی و تخصص فنی مسلط باشید. با این‌ حال تفاوت وردپرس با سایت اختصاصی این است که شما با استفاده از گزینه دوم می‌توانید انعطاف‌ پذیری و کنترلی بیشتری روی طراحی و عملکرد سایت خود داشته باشید.

طراحی و سفارشی‌ سازی

همه‌ی ما سایتی با طراحی جذاب و ظاهر شیک دوست داریم. چون ظاهر سایت بازدیدکنندگان را به استفاده از سایت، ترغیب و آن‌ها را به تعامل وادار می‌کند. از طرفی در هنگام ساخت سایت باید بتوانید روی ظاهر و سفارشی‌ سازی آن کاملا کنترل داشته باشید. وردپرس به کاربران خود اجازه می‌دهد بدون مهارت‌های کدنویسی تم‌ها و قالب‌های قابل‌ سفارشی متعددی را به سادگی و سریعا روی سایت اعمال کنند.

پس اگر بخواهیم تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی از نظر سفارشی‌ سازی را بگوییم و رای دهیم، باید بگوییم وردپرس گزینه‌ای عالی برای افرادی است که سریعا می‌خواهند یک سایت داشته باشند. اما اگر می‌خواهید کاملا روی عملکرد و طراحی سایت خود کنترل داشته باشید، سایت اختصاصی گزینه بهتری است. اما باید برای اجرایی‌ کردن نیازهای کسب‌ و کار یا برند خود بودجه‌ای در نظر بگیرید.

مقایسه طراحی سایت وردپرس با سایت اختصاصی

بهینه سازی و سئو

یکی از موارد مهمی که باید زمان ساخت یک سایت جدید در نظر بگیرید، بهینه‌ کردن آن برای موتورهای جستجوی گوگل است. سئوی خوب، رتبه‌ی سایت شما را تضمین خواهد کرد. بنابراین ترافیک سایتتان نیز افزایش می‌یابد. هر دو سایت‌های وردپرسی و اختصاصی به‌ خوبی برای موتورهای جستجو بهینه می‌شوند. اما رویکرد این دو در این زمینه ممکن است متفاوت باشد. وردپرس قابلیت‌های سئو پسند مانند تگ‌های متا، URL های قالب بندی و… دارد. همچنین با استفاده از افزونه‌های متعدد می‌توانید سئوی سایت خود را بهتر کنید.

مثلا می‌توانید افزونه یواست سئو را نصب کنید که بسیار محبوب است و پیشنهادهایی برای بهینه‌ سازی محتوای شما می‌دهد. در واقع جامعه بزرگ توسعه‌ دهندگان وردپرس دائما در حال ایجاد و به‌ روزرسانی افزونه‌هایی هستند که این پلتفرم را برای موتورهای جستجو بهینه کنند. به‌ همین شکل می‌توانید تم‌های زیادی را پیدا کنید که به‌ خوبی برای سئو بهینه شده‌اند. در مقابل سایت اختصاصی به شما اجازه می‌دهد روی تمام جوانب سایت خود از جمله سئو کنترل داشته باشید. در سایت‌های کدنویسی از ابتدا روی کد، ساختار و محتوای آن‌ها کنترل کامل دارید. با توجه به اینکه این سایت‌ها از همان ابتدا طبق اصول سئو طراحی شده‌اند، در وقت شما صرفه‌ جویی خواهند کرد.

هزینه ساخت سایت

بدون تردید یک اصلی‌ترین معیار تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی، هزینه است. در این زمینه همه چیز بستگی به نوع سایت شما دارد. مثل اگر می‌خواهید یک سایت تجارت الکترونیک مانند آمازون داشته باشید، باید بودجه هنگفتی کنار بگذارید. چون در طراحی چنین سایت‌هایی باید تاکید خاصی روی امنیت، درگاه‌های پرداخت، بازاریابی و موارد دیگر داشته باشید. اما برای سایت‌های شخصی می‌توانید هزینه را کاهش دهید و از طراحی‌های ساده اما پویا استفاده کنید.

اگر بخواهیم تفاوت وردپرس با سایت اختصاصی را از نظر هزینه بگوییم، بدون تردید وردپرس ارزان است. از طرفی ورپرس کتابخانه بزرگی از افزونه‌ها و تم‌های رایگان و پولی دارد تا سایت خود را آن‌ طور که دوست دارید سفارشی کنید. شما می‌توانید از نسخه رایگان یک افزونه یا قالب استفاده و سپس برای قابلیت‌های بیشتر، اقدام به خرید نسخه‌های پولی کنید. نکته دیگر درباره‌ی وردپرس این است که به‌ صورت منظم به‌ روزرسانی منتشر می‌کند تا باگ‌ها و مشکلات امنیتی این پلتفرم برطرف شوند و برای رفع مشکلات نیازی به استخدام کسی ندارید! اما ساخت یک سایت تخصصی هزینه‌بر است. شما باید یک توسعه‌ دهنده وب یا تیمی از این افراد استخدام کنید که وظایف طراحی، کدنویسی و اجرای قابلیت‌های اضافه را انجام دهند. هزینه و وقت برای یک سایت اختصاصی تقریبا بالا است، چون همه چیز باید طبق نیازهای خاص شما سفارشی شوند و تغییر کنند.

سفارش طراحی ساخت اختصاصی و وردپرسی

آژانس طراحی سایت مهرگان یکی از شرکت‌های معتبر و باسابقه در طراحی سایت و همچنین سئو و تولید محتوا است. شما عزیزان اگر قصد طراحی انواع سایت را دارید کافی است پس از صحبت و بررسی با کارشناسان مجموعه سایت مورد نیاز خود را سفارش دهید.

کلام آخر

به‌ طور کلی رأی قطعی برای انتخاب از بین سایت ورپرسی یا اختصاصی سخت است. این انتخاب بستگی به ترجیحات و نیازهای هر فرد یا کسب‌وکار دارد. وردپرس پلتفرمی کاربرپسند با افزونه و تم‌های کاربردی است؛ که همه افراد می‌توانند آن را مدیریت و استفاده کنند. وردپرس گزینه‌ای عالی برای افرادی است که می‌خواهند یک سایت ارزان را توسعه دهند. اما سایت اختصاصی به‌مراتب گزینه‌ امن‌تری است و بیشتر می‌توانید آن را سفارشی کنید. اما برای طراحی چنین سایت‌هایی باید تخصص و دانش فنی داشته باشید یا با پرداخت هزینه‌ی بیشتر یک توسعه‌دهنده وب استخدام کنید. در این مطلب به بررسی مقایسه‌ی سایت‌های وردپرسی و اختصاصی با برنامه نویسی و مزایا و معایب هر کدام پرداختیم؛ امید است این مطلب برای شما مفید واقع شود.