ساخت سایت مپ

نحوه ی ساخت سایت مپ به چه صورت است؟

مقدمه

برای اینکه موتور های جست و جو گوگل بتوانند سایت شما را شناسایی کنند نیاز به یک نقشه برای بررسی و ایندکس کردن صفحات و قسمت های مختلف سایت شما دارند. به این نقشه مهم، سایت مپ می گویند که در این مقاله قصد داریم به نحوه ی ساخت سایت مپ بپردازیم‌. پس برای کسب اطلاعات بیشتر ما را تا انتها همراهی کنید.

فهرست

طراحی سایت و نکات مهم آن

ساخت سایت مپ

اتصال سایت مپ به سرچ کنسول

آیا همه سایت ها به سایت مپ نیاز دارند؟

سفارش طراحی سایت کامل با سایت مپ


طراحی سایت و نکات مهم آن

ساخت سایت به معنای طراحی صفحات مختلف با کاربرد های متفاوت و رفع نیاز کاربران در اینترنت است. معمولا طراحی سایت به دو صورت طراحی با وردپرس و اختصاصی انجام می شود.

طراحی سایت با وردپرس

یکی از روش های طراحی، طراحی سایت با وردپرس است. این ابزار کار طراحان را بسیار راحت کرده زیرا برای استفاده از آن نیازی به نوشتن کد نیست.

طراحی سایت اختصاصی

ساخت سایت به روش اختصاصی با استفاده از کدهای برنامه نویسی انجام می شود. این روش طراحی بسیار سخت است زیرا نیاز به مهارت خاصی در زمینه برنامه نویسی وجود دارد که فرد باید آن را بشناسد.

در طراحی سایت باید به نکات مختلفی توجه شود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

۱. انتخاب دامنه مناسب

دامنه یا همان آدرس سایت و اسم سایت است که باید به صورت درست و خوانا نوشته شود. دامنه حتما باید انگلیسی نوشته شود تا موتورهای جست و جو بتوانند آن را ایندکس کنند.

۲. هاست

هاست فضایی است که اطلاعات دامنه بر روی آن قرار می گیرد. انتخاب هاستینگ مناسب تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت و امنیت سایت ایجاد می کند.
اگر از لحاظ مالی محدودیتی ندارید می توانید به جای هاست های اشتراکی از هاست های اختصاصی استفاده کنید.

۳. قالب

اگر از سایت وردپرسی استفاده می کنید باید برای آن قالب انتخاب کنید. قالب های مختلفی در اینترنت به صورت پولی و رایگان وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که حتما از قالب پولی و شناخته شده استفاده کنید. قالب های معتبر به روز رسانی هایی را با توجه به پیشرفت های گوگل برای بهتر شدن سایت ارائه می دهند. در نتیجه باید حواستان به نوع قالبی که می خرید باشد.


بیشتر بدانید!

قالب را از سایتی خریداری کنید که برای هر فرد لایسنس مخصوص ارائه دهد و به هیچ عنوان برای چندین نفر از یک لایسنس استفاده نشود زیرا بر روی سرعت و امنیت سایت تاثیر گذار است.


۴. طراحی حالت گرافیکی سایت

نکته مهم دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، طراحی گرافیکی سایت است. تجربه و رابط کاربری هنگام طراحی سایت بسیار مهم است و باید بررسی شود. در غیر این صورت کاربر به سایت جذب نمی شود. در طراحی سایت باید به این نکته توجه شود که نه سایت بسیار شلوغ و پیچیده باشد و نه ساده و ابتدایی! برای این کار باید طراحی سایت خود را به شرکت ها معتبر و با سابقه در این زمینه بسپارید.

امنیت

امنیت سایت هم برای موتور های جست و جو و هم برای کاربران بسیار مهم است.
در صورتی که کاربر حس کند امنیت سایت مناسب نیست به سرعت از آن خارج می شود. در سایت های وردپرسی از افزونه ssl برای افزایش امنیت سایت استفاده می شود.

سرعت

در سایت ها باید به بالا بودن سرعت توجه شود زیرا افراد وقت و حوصله صبر کردن برای لود شدن سایت را ندارند. در وردپرس معمولا از افزونه لایت اسپیدکش یا راکت برای افزایش سرعت استفاده می شود.
این موارد نکات مهمی بود که در طراحی سایت باید به آن توجه شود. علاوه بر این نکات، موارد دیگری هم وجود دارد.

ساخت سایت مپ

یکی از نکات مهم پس از راه اندازی سایت فعال سازی سایت مپ یا همان نقشه سایت گوگل است. در سایت های وردپرسی پس از نصب افزونه یواست سئو برای بررسی سئو و خوانایی سایت، در قسمت تنظیمات باید گزینه سایت مپ فعال شود.
همچنین در فضای اینترنتی باید پس از نام دامنه ادرسی( نام دامنه. پسوند/sitemap.xml) به عنوان نوشته شود. در نتیجه سایت مپ شما نمایش داده می شود.

کد نویسی سایت مپ به صورت یک فایل XML انجام می‌شود که شامل لیست صفحات وب‌سایت و اطلاعات مربوط به آن‌ها می‌باشد. این فایل XML باید به صورت استاندارد و با رعایت قوانین موتورهای جستجوی مختلف (مانند گوگل و بینگ) تهیه شود.

کد نویسی سایت مپ به صورت دستی یا با استفاده از ابزارهای خودکار (مانند افزونه‌های موجود برای وب‌سایت‌های مختلف) انجام می‌شود. برای نمونه، اگر وب‌سایت شما بر پایه وردپرس باشد، می‌توانید از افزونه‌هایی مانند “Yoast SEO” یا “Google XML Sitemaps” برای ایجاد سایت مپ استفاده کنید.

این فایل XML سپس باید به ریشه وب‌سایت شما (معمولاً به آدرس www.yourwebsite.com/sitemap.xml) ارسال شود تا موتورهای جستجو بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند و صفحات وب‌سایت شما را درست شناسایی کنند.

برای ایجاد یک سایت مپ دقیق و بهینه، بهترین روش این است که با استفاده از ابزارهای موجود یا با کمک یک توسعه‌دهنده وب حرفه‌ای، یک فایل XML سایت مپ بهینه و کامل برای وب‌سایت خود ایجاد کنید.

ساخت سایت مپ

اتصال سایت مپ به سرچ کنسول

یکی از ابزار های مهم در بررسی سئو سایت و مشکلات آن، استفاده از سرچ کنسول است. برای اتصال سایت مپ به سرچ کنسول در نوار سمت چپ sitemap نداشته شده که باید وارد آن قسمت شوید. سپس با استفاده از مرحله قبل سایت مپ های نشان داده شده را به طور کلی یا یکی یکی به صورت دستی وارد سایت مپ سرچ کنسول کرده و گزینه ی بررسی را بزنید.
به این صورت سایت شما به سرچ کنسول اضافه می شود.

اهمیت ساخت سایت مپ

اهمیت راه اندازی نقشه سایت این است که موتور های جست و جو گوگل راحت و سریع تر می توانند سایت شما را بررسی کنند و صفحات آن را شناسایی کنند.

ساخت سایت مپ (Site Map) به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات بهینه‌ سازی سئو (SEO) در طراحی و ساخت وب‌ سایت، به دلایل زیر اهمیت دارد:

1- بهبود نمایش وب‌ سایت در موتورهای جستجو

سایت مپ به موتورهای جستجو کمک می‌ کند تا صفحات وب‌ سایت را به بهترین شکل درک کنند و برای کاربران نمایش دهند. این کار باعث بهبود رتبه وب‌ سایت در نتایج جستجو می‌ شود.

2- افزایش سرعت بارگیری صفحات

سایت مپ به کاربران کمک می‌ کند تا به راحتی به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا کنند و این باعث افزایش سرعت بارگیری صفحات وب‌سایت می‌ شود.

3- بهبود تجربه کاربری

سایت مپ به کاربران کمک می‌ کند تا به راحتی به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا کنند و بهترین تجربه کاربری را از وب‌ سایت شما داشته باشند.

4- کمک به افزایش ترافیک وب‌ سایت

با بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو، تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت نیز افزایش می‌یابد و این باعث افزایش ترافیک وب‌سایت می‌شود

5- بهبود ساختار وب‌سایت

سایت مپ به شما کمک می‌کند تا ساختار وب‌سایت خود را بهبود دهید و صفحات را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید. این باعث افزایش کارایی وب‌سایت می‌شود و کاربران به راحتی به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا می‌کنند.

آیا همه سایت ها به سایت مپ نیاز دارند؟

سایت‌ مپ یک فایل XML است که شامل لیست صفحات و منابع سایت شما است. این فایل به موتور های جستجو اطلاع می‌ دهد که صفحاتی که باید ایندکس شوند کجا هستند. اگر سایت شما دارای تعداد صفحات کمی است و یا ساختار ساده‌ ای دارد، ممکن است نیازی به سایت‌ مپ نداشته باشید. اما اگر سایت شما دارای تعداد زیادی صفحه، صفحات داینامیک، صفحات که از لینک‌ های خارجی قابل دسترسی نیستند یا ساختار پیچیده‌ ای دارد، استفاده از سایت‌ مپ می‌ تواند به بهبود فهرست‌ بندی و شناسایی صفحات توسط موتورهای جستجو کمک کند. به علاوه، اگر سایت شما محتوای جدید و بروزرسانی‌ های مکرر دارد، استفاده از سایت‌ مپ می‌ تواند به بهبود فرایند ایندکس توسط موتور های جستجو کمک کند. در نهایت، استفاده از سایت‌ مپ به بهبود SEO و جایگاه سایت شما در نتایج جستجو کمک می‌ کند.

سفارش طراحی سایت کامل با سایت مپ

برای اینکه طراحی سایت شما به درستی انجام شود و تمامی نکات بالا در آن حفظ شود، باید از شرکت معتبر طراحی سایت کمک بگیرید. یکی از شرکت های معتبر در طراحی سایت، سئو، تولید محتوا، تبلیغات و… شرکت مهرگان است. این شرکت سابقه بالایی در طراحی سایت دارد. شما می توانید با خیال راحت طراحی سایت خود را به دست طراحان این شرکت بسپارید. علاوه بر طراحی سایت، بررسی درست بودن سایت مپ شما بررسی می شود و همین طور در صورت نیاز به گوگل سرچ کنسول را نیز برای شما متصل می کنند.

سخن آخر

سایت مپ یا همان نقشه سایت یکی از مهمترین قسمت های طراحی سایت است. زیرا باعث می شود موتور های جست و جوی گوگل بهتر و سریع تر سایت را شناسایی و ایندکس کنند. در نتیجه علاوه بر رعایت نکات طراحی سایت باید به سایت مپ و فایل robot.txt هم توجه شود. در این مقاله به طور کامل به بررسی ساخت سایت مپ پرداختیم. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.