آنالیز سئو سایت چیست؟

مقدمه

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است و عملی است که توسط کارشناسان سئو برای بهبود کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت‌ها برای بهبود در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) انجام می‌شود. این فعالیت توسط بازاریابان سئو برای بهبود رتبه وب‌ سایت شما در موتورهای جستجو انجام می‌شود. پیاده سازی یک استراتژی موثر سئو به شما کمک می‌کند تا وب‌سایتتان را در جایگاه بالاتری در SERP قرار دهید و به این ترتیب ترافیک بیشتری را به سایتتان هدایت کنید. در این مطلب به بررسی مفهوم آنالیز سئو سایت و اهمیت انجام آن می‌پردازیم. در ادامه نیز انواع آنالیز آنلاین سایت و تکنیک‌های انجام آن را یاد می‌گیریم. پس با ما همراه باشید.

آنالیز سایت چیست؟

آنالیز سئو سایت (SEO Audit) فرایندی برای ارزیابی میزان اثربخشی تکنیک‌های بهینه‌ سازی برای موتورهای جستجو یا سئو است. به‌ عبارت دیگر، در آنالیز سئو میزان تطابق جنبه‌های مختلف وب‌ سایت مثل قابلیت خزش و نمایه‌ گذاری، کیفیت محتوا، عملکرد متا تگ‌ها، وضعیت لینک‌های داخلی و بک‌ لینک صفحات وب را با دستورالعمل‌های رتبه‌ بندی بررسی می‌کنید. آنالیز سئو وبسایت دو هدف اصلی زیر را دنبال می‌کند:

  • نظارت بر قابلیت دیده شدن وب‌ سایت توسط خزنده موتور جستجو
  • تشخیص خطاهایی که مانع قرارگیری وب‌ سایت در جایگاه‌های بالا هستند

تحلیل و آنالیز سئو ممکن است با یک گزارش اولیه در مورد امکان بهبودهای بالقوه مانند قرار دادن کلمات کلیدی، ایجاد محتوای جدید، بهینه سازی URL،حذف محتوای تکراری و بهبود سرعت سایت شروع شود. این فرآیند یک تلاش مداوم را می‌طلبد تا رتبه‌ی سایت شما بین رتبه‌های برتر قرار گیرد، زیرا نتایج جستجو به طور مداوم تغییر می‌کند و باید با تغییرات سایت خود را نیز آپدیت کنید. به زبان ساده با استفاده از تکنیک‌های آنالیز سئو سایت سلامت وب‌ سایت خود را با توجه به جنبه‌های مختلف سئو و سیگنال‌های رتبه‌‌ بندی موتور جستجو بررسی می‌کنید. در ادامه مطلب انواع روش‌های آنالیز سئوی سایت آشنا می‌شوید اما بهتر است پیش از آن، اهمیت انجام این کار را در سئوی وب‌ سایت به‌ طور کامل درک کنید.

آنالیز سئو سایت چیست؟

اهمیت تحلیل سئو سایت

تجزیه و تحلیل سئو سایت به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های فنی سایت خود را بهبود بخشید و تجربه بهتری را به کاربران ارائه دهید. فرایند آنالیز سئو به شما کمک می‌کند موارد نیازمند به بهبود یا خطاهای آسیب‌ زننده به رتبه‌ بندی وب‌ سایت را تشخیص و برای آن‌ها راه‌ حل پیدا کنید. به زبان ساده، اگر می‌خواهید رتبه بالاتری کسب کنید، دسترسی خود را بهبود ببخشید، ترافیک را افزایش و به اهداف اقتصادی مجموعه خود برسید، باید یک سری عملیات SEO انجام دهید. شما با تحلیل سئو سایت در واقع مشعلی را در دست گرفته و با آگاهی بیشتر برای اجرای تکنیک های سئو اقدام می‌کنید! در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین دلایل اهمیت آنالیز سئو اشاره می‌کنیم که دید خوبی از روند انجام کار در اختیار شما قرار می‌دهد:

شناسایی و رفع خطاهای وب‌سایت

یکی از دلایل اهمیت آنالیز سئو سایت کمک به شناسایی و برطرف کردن خطاهای موجود است. با این کار می‌توانید عواملی را که مانع از دریافت ترافیک باکیفیت و قرار گرفتن در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج می‌شوند در زمان مناسب بشناسید و بهبود دهید.

ارزیابی اثربخش بودن یا نبودن انواع سئو

آنالیز سئو دیدگاه کامل و جامعی در مورد عملکرد وب‌ سایت در صفحه‌ی نتایج گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین با انجام آنالیز می‌توانید تأثیر تاکتیک‌های مختلف را در انواع سئو شناسایی کنید و اثربخش بودن یا نبودن هرکدام را تشخیص دهید.

آگاهی از به‌ روزرسانی‌های گوگل

گوگل به‌ طور دائم الگوریتم‌های رتبه‌ بندی خود را به‌ روزرسانی می‌کند؛ بنابراین تکنیکی که سال گذشته روی سئوی وب‌سایت شما اثر مثبت داشت، ممکن است امسال اثربخشی خود را از دست داده باشد!

کشف فرصت‌های رشد و توسعه وب‌‌ سایت

آنالیز سئو روشی ایده‌آل برای پیدا کردن ایده‌هایی است که می‌توانند به رشد و توسعه‌ی وب‌ سایت شما کمک کنند. با تحلیل سئوی وب‌سایت می‌توانید به تمامی نقاط ضعف آن پی ببرید و از استفاده از تکنیک‌های ویژه سئو به سود خود الهام بگیرید.

اهمیت تحلیل سئو

انواع روش‌های آنالیز سئو

اگر قصد دارید تحلیل وب‌ سایت بزرگی را انجام دهید یا نیاز به اولویت‌ بندی تکنیک‌های آنالیز سئوی وب‌‌ سایت دارید، این بخش می‌تواند برایتان موثر باشد. در فهرست زیر یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین دسته‌بندی‌های آنالیز سئو وب‌سایت را آورده‌ایم:

آنالیز سئو محتوا سایت

در آنالیز سئو محتوا (SEO Content Audit) به شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها برای بهبود دقت، به‌روز بودن و افزایش کیفیت محتوای صفحات، برای جذب ترافیک یا بهبود رتبه‌ بندی می‌پردازید. در این مرحله معیارهای E-A-T گوگل که به موارد زیر اشاره دارند، راهنمای شما هستند:

  • تخصص(Expertise)
  • اعتبار (Authoritativeness)
  • قابل‌ اعتماد بودن (Trustworthiness)

همچنین در تحلیل سئوی محتوا، فرصت ظاهر شدن در بخش پاسخ‌های ویژه (Featured Snippet)، سوالات متداول (People Also Ask) صفحه نتایج و الگوریتم Passage Ranking را پیدا کنید.

سئو داخلی وب‌ سایت

در سئوی داخلی وب‌ سایت به بهینه‌ سازی عناصر داخلی صفحات وب برای ربات‌های جستجو پرداخته می‌شود. در تحلیل سئو داخلی سایت توضیحات متا، تگ‌های عنوان، متن جایگزین تصاویر، فشرده‌ سازی آن‌ها برای کاهش حجم و موارد مشابه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

سئوی خارجی سایت

در بخش اعظم آنالیز سئو خارج از صفحه وب‌ سایت به بررسی کمیت، کیفیت و جدید بودن لینک‌های ورودی به صفحات وب‌ سایت (بک‌ لینک‌ها) می‌پردازیم. البته وضعیت اشاره به نام برند و آنالیز شبکه‌های اجتماعی یا به‌ عبارت بهتر مدیریت اعتبار برند در خارج از وب‌ سایت برای افزایش ترافیک ورودی آن همه بخشی از آنالیز سئو آف پیج سایت هستند.

آنالیز سئو تکنیکال سایت

بسیاری از کارشناسان سئو، آنالیز جنبه‌های فنی سئو را جزیی از سئوی داخلی وب‌ سایت در نظر می‌گیرند. در آنالیز سئو تکنیکال، علاوه بر توجه ویژه روی بهینه‌ سازی تصاویر، روی شاخص‌های عملکردی مهمی مثل سرعت بارگذاری وب‌ سایت و امنیت آن تمرکز می‌شود. آنالیز سئو فنی وب‌ سایت در جستجوی یافتن فرصت‌های اصلاح، حذف یا سازماندهی کدها، عدم استفاده از اسپم، استفاده از پروتکل https و موارد مشابه است.

بهترین ابزارهای آنالیز سئو سایت

شما از انواع سایت‌های انالیز می‌توانید به عنوان ابزار آنالیز سئو سایت استفاده کنید و رتبه سئو خود را مشاهده کنید. البته برای آنالیز سایت توسط گوگل، ابزارهایی نیز وجود دارند. تعدادی از این ابزارها رایگان و تعدادی پولی می‌باشند، که می‌توانید از خدمات آن‌ها بهره ببرید. در ادامه با ابزارهایی آنالیز سئو آشنا می‌شویم:

سرچ کنسول گوگل

گوگل سرچ کنسول ابزارهایی دارد که به شما کمک می‌کند عباراتی را که مخاطبان هدف، به دنبال آنها هستند در SERP مشاهده کنید. سرچ کنسول به شما کمک می‌کند تا یک تحلیل اولیه‌ی سئو را از ابتدا راه اندازی سایت انجام دهید یا استراتژی سئوی خود را با کلمات کلیدی جدید به‌ روزرسانی کنید. گوگل سرچ کنسول وب سایت شما را کنترل می‌کند. همچنین برای بهره‌مندی از این ابزار نیازی به کدنویسی ندارید. در اینجا چند نمونه از موارد آنالیز سایت با سرچ کنسول را بررسی می‌کنیم:

  • خطاهای خزش: هر گونه خطای خزیدن که در وب سایت شما وجود دارد را شناسایی می‌کند.
  • ریسپانسیو بودن در تلفن همراه: فرصت هایی را برای بهبود تجربه تلفن همراه برای کاربران خود کشف خواهید کرد.
  • Google Index: تعداد صفحات وب‌سایت شما در فهرست گوگل را مشخص می‌کند. اگر در فهرست گوگل نیستند، می توانید از ابزار ایندکس URL برای ارسال صفحه استفاده کنید.
  • تجزیه و تحلیل معیارها: معیارهای مرتبط با وب سایت که برای شما مهم هستند، مانند کلیک‌ها، نمایش‌ها، میانگین نرخ کلیک (CTR) و میانگین موقعیت سایت.

ابزارهای آنالیز سئو

ابزار آنالیز KW Finder

از دیگر ابزارهای سئو برای جستجوی کلیدواژه KW Finder است که نسخه رایگان آن به مدت 10 روز در دسترس قرار دارد و پس از آن باید اکانت پریمیوم خریداری کنید. همانطور که می‌دانید تحقیق کلمه کلیدی برای کسب رتبه مطلوب در صفحه نتایج جستجو و بهبود سئو وب‌سایت به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته می‌شود. با استفاده از این ابزار، به راحتی می‌توانید بهترین کلید واژه‌ها را با میزان سرچ بالا و درجه سختی پایین را پیدا کنید. از قابلیت‌های کاربردی آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پیشنهاد کلیدواژه‌های سوالی
  • نمایش تعداد دقیق کلیدواژه‌ها
  • جستجوی کلیدواژه‌هایی که رقبا با آنها رتبه کسب کرده‌اند!

ابزار Keywordtool.io

Keywordtool.io ابزار کاربردی دیگری برای پیدا کردن کلیدواژه‌های مناسب است که بر خلاف ابزار KWFinder به صورت کاملا رایگان در دسترس قرار دارد. کار با این ابزار بسیار ساده است و به راحتی فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع موردنظر را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای کار با این ابزار تنها کافی است کلمه کلیدی دلخواه خود را در آن بنویسید تا در عرض چند ثانیه فهرستی از کلمات و کلید واژه‌های مرتبطی که از طریق آنها می‌توانید رتبه کسب کنید را نمایش دهد. قابلیت منحصر به فرد ابزار Keywordtool.io پشتیبانی از زبان فارسی است!

MozBar

این ابزار در دو نسخه‌ی رایگان و پریمیوم در دسترس کاربران قرار دارد. نسخه رایگان آن قابلیت‌های کاربردی را در اختیارتان قرار می‌دهد. MozBar یک افزونه کاربردی گوگل کروم دارای ویژگی‌های همچون تعیین اعتبار و نمره دهی به دامنه وب سایت، لینک سازی بهینه،‌ بررسی کامل سئو وب‌سایت، نمایش لینک‌های مخرب و… است.

سفارش آنالیز سئو در اصفهان

آزانس مهرگان یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه طراحی سایت، سئو، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ است که شما می‌توانید با مراجعه حضوری و یا دیدن نمونه کارهای شرکت در سایت سئو و طراحی سایت مد نظر خود را به این شرکت‌ها بسپارید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی آنالیز سئو سایت، ابزارهای آنالیز و نکات آنالیز حرفه‌ای پرداختیم. امید است این مطلب برای شما مفید واقع شود. شما عزیزان نیز می‌توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه‌های سایت؛ با ما درمیان بگذارید تا کارشناسان ما، در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.


سوالات متداول

1. آنالیز سئو سایت چیست؟

فرایندی است که در آن سئو سایت مورد تجزیه و تحلیل و مورد بررسی قرار گرفته تا بتوان سطح بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو را درک کرد.

2. اصلی‌ترین هدف آنالیز سئو سایت چیست؟

تعیین نقاط ضعف و قوت سایت و بالا بردن رتبه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو به منظور افزایش ترافیک به صورت ارگانیک اصلی‌ترین هدف آنالیز سایت است.

3. چرا باید در آنالیز سئو سایت میزان سازگاری آن را با موبایل بررسی کنیم؟

طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد از جستجوها در فضای آنلاین با دستگاه‌های موبایلی انجام می‌شود و گوگل نیز از الگوریتم Mobile-first Indexing برای رتبه‌ بندی نتایج استفاده می‌کند. این الگوریتم نسخه موبایلی وب‌ سایت‌ها را در صورت وجود در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهد. به‌ همین دلیل سازگاری وب‌سایت با دستگاه‌های همراه یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های آنالیز سئو سایت است.

4. موارد مهم آنالیز سئو سایت برای بهبود محتوا چیست؟

در آنالیز سئو محتوای سایت باید به موارد مهمی مثل نگارش مقدمه‌های بسیار کوتاه، نوشتن پاراگراف‌های کوتاه، استفاده زیاد از عنوان‌های فرعی و استفاده از تصاویر گرافیکی، عکس و ویدیو در محتوا اشاره کرد.